Beiträge von Ted300

    Hi Ojonesyo,

    Yes very odd - and potentially misleading. If your T@B was built in the 4 months before you collected it then you should not have a problem. If, however, it was built before 31st July of that year (ie the previous model year - as ours was) then your warranty will already have expired when you get to the 24 months-after-collection date. I hope that Knaus Tabbert wouldn't argue over minor issues, but best to make sure the dealer is aware of the fault before end July.

    Pete

    Hi Ojonesyo,

    Our 2015 build T@BL has a "General" warranty of 24 months, notionally. But there is a complication. The Warranty booklet states that the warranty period starts when the T@B is passed to the customer - but ends 24 months after the end of the year (31st July) in which the T@B was manufactured. So if you take delivery in, say, January, the warranty ends in July and the warranty period is therefore only circa 18 months.

    As for the Leakage Warranty. This is for 5 years (for a 2015 MY - soon to be extended to 10 years) - but you must have an annual inspection performed at a Knaus Tabbert dealer. The 31st July rule also applies here.

    Hope this helps,

    Pete

    Hello Lenny,

    Sorry - I've just seen your question of 29th August.

    As you now know, the fuse underneath the Skyview frame is for the motor only - therefore yes, the Skyview light does continue to work when the Skyview motor fuse has blown. Not much help for you, I'm afraid, but it might be useful information for any other T@bers with a similar problem.

    Thanks for the tip about access to the fuse by removing the switch - very useful to know.

    mfG

    pete

    Did you discover the reason that the fuse blew on your Skyview? If there was no apparent reason, then it must have been very frustrating to have to remove the skyview frame simply to replace the fuse.

    I'm hoping to avoid this situation by adding another fuse to the circuit in a place that is accessible - ie the fuse box in the Schaudt. With luck, in the event of an overload, the fuse nearest to the power source will blow first and I will be able to replace it and test it before starting to dismantle the skyview frame in search of bigger problems.

    Pete

    Hello Owen,

    I agree. I cannot understand why the T@B engineers would hide the fuse behind the skyview frame - unless, perhaps, they consider that it is necessary to inspect the switch/motor/gearbox assembly to check the reason for the overload - in which case the frame has got to come off anyway.

    Can I ask, please: in your case was it sufficient to simply replace the fuse?

    I'm thinking that I will add a 10amp line fuse to the skyview feed wire at the Schaudt so that, in the event of an overload, there is a good chance that it would blow before the one behind the frame.

    And if I ever need to remove the frame for any reason, I will eliminate the fuse behind frame from the circuit.

    Ciao,

    Pete

    Hallo Fellow T@Bers,

    Beim Wechseln einer Blinkerbirne hinten habe ich bemerkt, dass die scharfe Kante des Lichtgehäuses den Klarlack des unteren Dachs gekratzt und die Alu-Außenhaut Schaden erlitten hat. Der T@b ist erst 1 Jahr alt! (Fotos.)

    IMG_3233.jpg   IMG_3234.jpg

    IMG_3231.jpg   IMG_3235.jpg

    Glücklicherweise habe ich keine Korrosion bemerkt, aber die kommt wohl bald. Es lohnt sich vielleicht ein Blick, ob ihr das gleiche Problem habt. (Einfach - nur 3 Schrauben x2)

    Ich habe vor, den Lack zu reparieren und etwas Weiches unter das Gehäuse zu schieben, um evtl. Kontakt mit der Aluhaut zu vermeiden. Kann jemand ein Klarlack Repair Kit empfehlen?

    Hoffentlich ist das Design beim 2016Bj verbessert worden!

    mfG

    Pete

    Hallo Rene',

    darf ich auf Englisch schreiben?

    The LED light above the table is definitely 12volt.

    Does the outside light above the door work? They both take the same 12volt feed from the K2 fuse in the Schaudt fusebox in the cupboard. (White wire)

    If the outside light does work:

    - check the bulb (or the plug on the light)

    - check the connections in the 12V box in the cupboard above the cooker, White wire is positive feed from Schaudt. Goes down to switch and then back to 12V connector and then to light. Check negative too.

    If the outside light also does not work: check fuse K2.

    - If fuse OK, check the connections in the 12V box in the cupboard above the cooker.

    Good luck.

    Pete

    Noch eine Idee:

    There is a 12Volt circuit in the Schaudt (10 Amp Fuse K5 at top left) which only operates when the 220V supply is connected. (ie it does not work from the car battery - all the other 12Volt circuits do). However, I would be very surprised if the table light is connected to this circuit but.......? (On my 2015Bj only the fan on the Truma heater is on this circuit. If you have more than one wire connected to the top left area (circuit 5) this could be the reason for the table lamp not working without a 220V supply)

    Pete

    Hallo T@b 320 aus Holland mit gelbem Colourkit! Wir haben dich heute in der Nähe von Apt (Frankreich) auf der Strasse Apt – Forcalquier Richtung Ost gesehen.

    Eine gute Reise und einen schönen Urlaub wünscht dir unser T@b 400 in Camping Bois de Sibourg in Cereste!

    Hallo,

    Gibt’s noch das Problem? Wir haben einen BJ 2015 400L. Darf ich auf englisch schreiben?

    The inside lights on the left side and the right side both use the same 15Amp fuse K3 in the Schaudt Stromversorgungsgeraet in the cupboard – but they use 2 separate cables (Zuleitungen) . If the lights above the cooker are still working then the problem must be with a broken cable or connection in the Zuleitung 12volt - links.

    There are 3 cables connected to the K3 fuse. The Zuleitung – links is one of the red/black cables (not the Red/White/Black which is the Zuleitung – Rechts which goes direct to the 12V box in the left cupboard above the cooker). Check the red/black cables are firmly connected to the K3 connections on the Schaudt.

    The Zuleitung – links goes down to the 12V junction box under the bed (near the Truma water heater). From here cables go forward to the connection underneath the cupboard floor (for the bathroom light and front porthole light and upward to the light above the bed. If the light above the bed and the bathroom/porthole lights are not working then the problem must be the cable/connections between the Schaudt and the 12V junction box under the bed.

    Hoffentlich, findest du das nützlich!

    Pete.

    Hallo Robert,

    Gute Frage! Auch ich habe darüber nachgedacht. (2015 400L)

    Vielleicht hat er etwas mit dem Kühlschrank zu tun? Verdunstung des Kondensatwassers bei kaltem Wetter??

    Viel Spass zum Karneval in Alkmaar.

    mfG

    Pete

    Hallo Robert,
    Weitere Tipps:

    • Das Heizelement muss man mit 6 selbstschneidenden (?self-tapping) Schrauben an den Einbaukasten befestigen. Das fand ich sehr schwierig, denn der Einbaukasten darf und kann nicht ausgebaut werden und 1) man findet die Löcher nur schwer von hinten (and on your knees!) und 2) man braucht viel Druck. Ich schlage also vor, dass du die Schrauben im voraus an der Werkbank in die Löcher des Heizelements einschrauben, um die Gewinde zu schneiden.
    • Um den vorgestanzten Durchbruch auszubrechen, könnte eine Blechschere vielleicht nützlich sein. Aber eine Säge war OK.
    • Hansaplast dabei haben!

    Good Luck
    Pete

    Hallo Robert,
    Ja, eine Nachrüstung ist bestimmt möglich; Ich habe so was letztes Jahr gemacht (T@b400L 2015 BJ auch mit Truma Ultraheat S3004).
    Es war ein bisschen schwierig nur, weil der Schrank, wo gearbeitet werden muss, etwas eng ist. Ausbau von Einbaukasten und Gebläsegemacht war aber nicht nötig (siehe Fotos).
    Worauf man achten soll? – auf die Finger! Der Wärmetauscher des Gasgeräts ist wie eine Käsereibe und der Kasten ist Messerscharf.
    Alles funktioniert gut, alles warm und gemütlich im WW!

    Ich könnte natürlich alles genauer erklären, könnte es auf deutsch probieren - du verstehst aber wohl englisch, oder?

    mfGIMG_2015.jpgIMG_2016.jpgIMG_2017.jpgIMG_2018.jpg
    Pete

    Hallo antimony, gute Idee und sieht gut aus. Wegen Unfall vor kurzem würde ich gerne auch so was einbauen. Darf ich fragen, wer die Leuchte herstellt? Vielen Dank, Ted300

    Hi Risto,

    Further information to help confirm your decision:

    The photos show the gas locker of our 2015 build year T@B 400L. These are 5 kg butane bottles:
    The standard German bottle 230mm diameter/ 510 mm height and Antargaz Elfi (from France) which is 310mm dia/320mm height. The cradle is plastic set at 230mm diameter but it flexes to a maximum diameter of c 300mm.
    So your 260 mm dia/510mm height bottles should fit perfectly.

    cheers
    IMG_2209.jpgIMG_2210.jpgIMG_2211.jpg

    Hallo tissot007

    Hast du den Stromlaufplan von HarryBo (23. Dez) schon gefunden? Den habe ich sehr nützlich gefunden. Zwischen dem Verteiler im Schrank und dem Leuchtschalter am Seitenfenster links ist ein 12V Kabel (22). Die Füllstandsanzeige braucht wohl wenig Strom; meiner Meinung nach könntest du also den Strom von dem Schalter nehmen.

    Darf ich fragen, wo ich so eine Anzeige bekommen kann?

    Alles Gute

    Hallo Harry,

    Herzlichen Dank für den Stromlaufplan. Ich suche seit einer Ewigkeit so etwas im Internet.

    Die Spaghetti-Verkabelung unter dem Schrankboden hat auch mich entsetzt!

    Viele Grüße
    Pete